tisdag 22 maj 2007

Styggstockholm

Jag satt o funderade på om jag skulle åka och hälsa på mor min i Stockholm eller styggstockholm
som vi säger i kretsen. Ja det låter hånfullt men faktum är att jag föredrar att nuförtiden kalla storstaden för just det. Varför det då...? jo av den enkla anledningen, att vad jag förstår så skall man vara tredje generationen för att kunna kalla sig stockholmare, men nu flyttar det folk dit som redan inom 1 månad betraktar sig som infödd. Det kan de väl få göra i sin enfald, men det är inte problemet i sig utan på nåt vis tror man att man skall ha nån jävla attityd som fan vet var den kommer ifrån. En störighet o nonchalans blandat med attityden att nu är jag stockholmare så då behöver jag inte ta hänsyn till nån jävel alls,....ödmjukhet? va vem jag! nä håll käften pårè bonnjävel får man höra på någon dåligt dold dialekt från någonstans. Jag själv bodde o arbetade där i många år och även sett mina barn födas o gått i skolan där.
Till slut orkade jag inte med skiten längre, sålde mitt företag o stack ut på landet till någonstans.
Nu sitter jag här omgiven av dalen o skogen, dricker mitt kaffe och lyssnar på lugnet, ser hjortar, vildsvin harar mm. knalla neröver dalen. Det kära vänner blir man ödmjuk inför.
Besöket i styggstockholm blir inte av känner jag, jag köper 1 biljett till mor min så hon kommer hit istället. Vi har ju allt här också...ja den lokala butiken alltså fast inte ¨¨acnebyxan¨¨ då förståss, men trevliga är de, personalen i butiken.

Inga kommentarer: